Farurile - semafor roșu la ITP

Tipuri de faruri și ce criterii luam în considerare atunci când le alegem.

Regulile impuse la Inspecția Tehnica Periodică (ITP) devin tot mai stricte. Dacă până recent automobilele cu deficiențe minore treceau de ITP pe bandă, acum sunt refuzate și pe motiv că farurile nu luminează destul de puternic.

Un far defect poate să reprezinte, până la urmă, un risc direct la adresa siguranței rutiere.

Legea 260/2017 a modificat Art.2 alin. (10) din OG 81/2000 și a clasificat deficiențele în funcție de gradul de gravitate astfel:

  1. a) deficiențe minore - deficiențele care nu au un efect semnificativ asupra siguranței vehiculului sau impact asupra mediului, precum și alte neconformități minore;
  2. b) deficiențe majore - deficiențele susceptibile să compromită siguranța vehiculului, să aibă impact asupra mediului sau să îi pună în pericol pe ceilalți participanți la trafic, precum și alte neconformități mai importante; 
  3. c) deficiențe periculoase - deficiențele care constituie un risc direct și imediat la adresa siguranței rutiere sau care au impact asupra mediului. 

(sursa: Portal legislativ)

Acestea fiind spuse, haideți să vedem cum ne alegem farurile pentru a trece de ITP fără probleme.

Faruri de plastic sau sticlă?

→ Din motive de siguranță, producătorii au lăsat farurile de sticlă în urmă. 

→ Plasticul câștigă, fiind mult mai rezistent la crăpături și la impactul cu pietrișul de pe drumurile neîmblânzite. 

→ Odată cu înlocuirea farurilor de sticlă în favoarea celor de plastic a apărut și problema mătuirii lor. Oricâtă grijă ai avea de mașina ta, farurile sunt printre cele mai utilizate componente și astfel se și degradează repede. Fiind expuse, un accident ușor poate sa le distrugă.

→ Totuși, farurile de plastic rămân varianta mai sigură și mai ieftină.

Halogen, xenon sau LED?

  1. Farurile cu halogen au fost folosite încă de la început pentru primele automobile apărute. Halogenul este prezent și în becurile incandescente, cele pe care le folosim zi de zi. De regulă, mașinile ies din fabrică având faruri cu halogen. Puterea acestora este dată de voltajul becului și de oglindă.

Sunt folosite cel mai des, având un raport calitate - preț destul de bun.

Șoferii aleg aceste faruri pentru că se găsesc mai peste tot și pentru că sunt ușor de schimbat.

  1. Farurile cu xenon au apărut în anii ‘90, pentru automobilele middle-high end. Xenonul este un gaz prezent în interiorul becului, când acesta este străbătut de curent generează o lumină puternică. Kiturile de xenon se găsesc destul de ușor, însă se pot monta doar pe farurile destinate acestora și au în interiorul farului o lupă care centrează fasciculul de lumină. 

Xenonul luminează puternic și poate să deranjeze șoferii care merg în sensul opus, de aceea le montăm pe mașini ce folosesc acest tip de faruri încă de la fabricare. 

Șoferii aleg aceste faruri pentru calitatea lor superioară.

  1. Farurile cu LED sunt cele mai nou apărute și se folosesc din ce în ce mai des, încă din fabrică. Tehnologia led este folosită la scală mare pentru electronice încă din 1968, însă pentru mult timp a fost utilă doar la becurile indicatoare din cauză că led-urile generau o lumină destul de slabă.

În 2008, cel mai puternic led genera 75W, adică echivalentul unui bec normal cu halogen. De atunci, treaba a mers tot mai bine și led-urile au ajuns să fie folosite pentru farurile automobilelor. Inițial pentru a lumina doar pe timp de zi, iar în prezent au devenit atât de eficiente, încât au început să lase în urmă farurile cu xenon.

Șoferii aleg farurile cu led pentru consumul redus de energie și pentru puterea de a concentra fasciculul de lumină. 


Tips and tricks:

Alege faruri cu striuri!

Acestea se încălzesc/răcesc diferit pe întreaga suprafață, iar acest lucru ajută la îndepărtarea mai ușoară a gheții și a zăpezii pe timp de iarnă.

Verifică voltajul becurilor!

Dacă ești pe drum și vrei să cumperi repede un bec din benzinărie, citește caracteristicile acestuia și ai grijă să se potrivească cu cele ale autoturismului.

Nu forța becurile!

Indiferent de ce fel de bec înlocuiești, acesta trebuie să se potrivească perfect, fără să fie nevoie să folosești forța. În cazul în care poziționezi greșit un bec, acesta poate să lumineze mai slab și astfel vei avea dificultăți în trafic.

Nu atinge partea de sticlă a becului!

Dacă este necesar să atingi partea de sticlă a becului, folosește o cârpă. Urmele pot afecta calitatea luminii și pot deteriora mai repede sticla.

Drum bun!

Dacă dorești să afli mai multe informații cu privire la orice subiect din zona de automobile, așteptăm întrebările tale și îți răspundem cu drag!










Update cookies preferences